zondag 19 augustus 2012

It's a small world

De wekker ging erg vroeg. Moest ook wel, want we wilden echt op tijd in Disney zijn en dat park ligt zo ongeveer aan de andere kant van de stad. En we moesten ook nog tanken. Het ontbijt was wat karig: de restjes uit de tassen en de koelbox opgegeten. Maar qua calorieën was het weer wel voldoende.

Een paar blokken verder was een tankstation en daar moest ik binnen betalen. Niet erg, ging de vorige keer in Kingman ook goed. Maar nu toch even niet. Er kwam geen benzine uit de slang en er stond ook geen druk op. Volgens de bediende lag het aan mij. Ik deed van alles verkeerd. Een collega kwam erbij en die gaf aan dat de slang weer teruggehangen moest worden. Uitkomst was dat nu ook de transactie was afgesloten. Oftewel: ik mijn geld kwijt en geen benzine rijker. Dacht het niet. Ineens kwam ook de baas erbij met mijn bonnetje. Of ik geen Engels begreep. Nou dat begreep ik prima. Ik pakte het bonnetje met mijn krabbel erop en ik ben gegaan. Mijn eerste en enige ruzie in Amerika en het sterke idee dat ze me een oor wilden aannaaien. De volgende pomp heeft me verder prima geholpen gelukkig.

Met de nodige stoom uit mijn oren draaiden we de snelweg weer op. Nu richting het zuiden van de stad. De route zou zo'n 50 minuten in beslag nemen volgende de routeplanner, maar dan wordt geen rekening gehouden met file. En die hadden we ook niet! Dus keurig op tijd kwamen we aan bij Disney. Daar werden we met 8 banen tegelijk de parkeergarage ingeleid en buiten stonden trams te wachten om ons naar de ingang te brengen. Prima geregeld! Kunnen ze in de Efteling nog wat van leren.

Bij de ingang werd onze tas gecontroleerd op eten en wapens en toen mochten we naar binnen. Onze eerste keer in een Disneypark en het ziet er echt heel erg leuk, verzorgd en mooi uit! Eerst maar naar de Matterhorn Blitz gegaan: een achtbaan waar Jens zeker in mag en die behoorlijk druk kan worden. En druk zou het worden. Het is ten slotte zaterdag.
Ons geluk was dat we vroeg waren en de Amerikanen houden niet van vroeg. De eerste paar uren hadden we dus vrij spel. We konden dus op ons gemak door Toontown lopen en een show kijken. Toen we Adventureland inliepen was het wel druk geworden. Bij de Big Thunder Mountain moesten we ongeveer een uur wachten. Dat was ook meteen het langst, want we gingen nu de fastpass gebruiken. Wisten wij veel...

We hebben lang niet alle attracties kunnen doen. Dat kwam vooral door de drukte, maar ook door de omvang van het park. Wat mij opviel waren de enorme aantallen eettentjes overal en de souvenirwinkels in alle soorten en maten: van prullen tot glaskunst. Het was er allemaal.

De hitte was er ook. En behoorlijk! En met ons wat magere ontbijt waren we ook vrij snel appelig. Tijd om te eten dus. We vonden een restaurantje waar we voor een redelijke prijs wat konden eten wat ook nog lekker leek, want die sandwiches kwamen zo ondertussen mijn neus uit. Kip met aardappel en flink wat drinken. Dat was wat we nodig hadden. De schoonmaker maakte ook nog een praatje met ons en vertelde dat we om mee te nemen een papieren beker konden vullen met water als we dat wilden. Ook kwam hij met een stapel buttons aan toen hij hoorde dat we uit Nederland kwamen. Was hij ook eens geweest. In Schiedam. Voor de jenever? vroeg ik en een grijns van oor tot oor was het antwoord. En dus ook die buttons.

Toen we na het eten en de plaspauze in de rij stonden voor de vliegtuigjes werd het ook steeds drukker voor de parade en ineens begon de muziek. Wij kijken elkaar aan, want wat doe je: bijna kun je in de vliegtuigjes, maar die parade is eenmalig. Toch maar uit de rij en weer een plekje zoeken tussen het volk om naar de parade te kijken. Jens bij mij in mijn nek en Lieve nam het fototoestel voor een vlammende fotoreportage. Een parade is wel leuk om te zien. Allemaal bekende Disneyfiguren en ook de wat minder bekende. Want de kinderen kenden bijvoorbeeld Mary Poppins niet. Was er wel. Het zag er allemaal erg gelikt uit en het duurde ook niet te lang. Wel zo prettig.

Daarna weer door, maar nu richting Tomorowland. Daar was Star Wars. Alleen het wachten was al leuk! De rit zelf was een 3D-flightsimulator. We zijn door alle films gevlogen. Heel erg leuk! Na nog wat attracties en rondlopen werden we steeds vermoeider en de vuurwerkshow kwam. Daar hebben we nog op gewacht en onszelf tussen het publiek gewurmd. Die vuurwerkshow is de mooiste die ik ooit gezien heb. Het was zo'n beetje een kruising tussen een professioneel vuurwerk hier en die Gandalf voor Bilbo gaf voor zijn verjaardag in In de ban van de Ring. Bijvoorbeeld pijlen die uiteenspatten in de vorm van een ster of hartje.

Daarna met twee huilende kinderen door een souvenirwinkeltje en weer in de tram terug naar de auto. Disney smaakte naar meer! Alleen dan in Parijs. Dat is een stuk goedkoper dan een dag hier in LA.
Als bonus kregen we nog een enorme file waar we twee uur over deden. De oorzaak waren werkzaamheden en Los Angelos die elkaar het licht in de ogen niet gunnen en nooit van ritsen hadden gehoord. Puinhoop op de weg dus, met bij elke wegversmalling een politiewagen. Ben blij dat wij bij ons ons werk normaal kunnen doen.

Iedereen was zo moe dat we meteen naar bed gingen en als een blok in slaap zijn gevallen. Het was ook midden in de nacht ondertussen.











Geen opmerkingen:

Een reactie posten