maandag 9 juli 2012

dag 2

...En eigenlijk de eerste echte hele dag in San Francisco. Vandaag waren we net voor zeven uur wakker. Da's gelukkig beter dan om vier uur of vijf uur, waarover je bij andere families we eens leest. Misschien werkt de strategie om de allereerste dag echt tot het gaatje te gaan?

Het continentale ontbijt wat we vandaag hadden was mwa mwa. Wat zoetigheid en stuifkoffie waarvan we niet goed wisten hoeveel er bij het water moest. Minder dan dat we dachten in ieder geval. De koffie die ik gemaakt had was echt niet binnen te houden zo sterk. De cornflakes met melk ging in ieder geval wel goed en was lekker.

Daarna snel weer naar boven om de wandelschoenen aan te doen. We gingen namelijk met Beth door Chinatown en Little Italy lopen. En dat was echt leuk. Ze nam ons door binnendoorsteegjes, waar je anders echt nooit zou komen, richting een fortunecookiesfactory en daarna binnen een viswinkel. Nou ja...vis? Bakken vol met levende schildpadden (voor de soep), kikkers (en dan hele grote, voor de billen), haaitjes (jawel, ook weer voor de soep) en o ja, ook nog vissen. En allemaal levend. Wel erg vers natuurlijk, maar ik heb ze dan toch liever bereid en in stukjes. Die zagen we even later: schildpad al uit de schild.

Om Chinatown echt te zien kregen we een puzzeltocht. Klinkt kinderachtig, maar je ziet wel dingen die je anders niet op zou vallen, of wat je anders niet gedaan zou hebben.
De Cablecar Museum was daar vlakbij en ook daar zijn we naar binnen gegaan. Daar zie je de motoren die de kabels voor de kabeltram door de stad trekken en wat foto's, oude onderdelen enz. Daarna door de straat met een Chinese groentemarkt richting Little Italy. Da's niet echt heel bijzonders. Zelfs de lantaarnpalen waren 'gewoon'. Wel veel Italiaanse eettentjes. Daarna richting Lombardstreet om, samen met heel veel collega-toeristen de haarspeldbochten te zien. Leuk om gezien te hebben, maar geen omweg waard.

Na nog een kleine koffie (maat halvarinekuipje) naar Fishermans Wharff. Op zoek naar de zeeleeuwen... Twee...de rest was op zee nieuwe zeeleeuwtjes maken. Daar hadden we ook de eerste blik op de Golden Gate Bridge (de voet ervan dan toch) en zeilden ook enkele albatrossen voorbij. Verder is het daar erg toeristisch en toch ook weer erg leuk. Ons eerste restaurant hebben we ook daar bezocht. Het Rainforest Cafe. En dat was dus eten in een oerwoud. Met apen, olifanten en de hele bende in de bossen, met zelfs een onweer.

Als laatste onderedeel van de dag zijn we met een hop-on-hop-off bus door de stad gegaan, richting de Golden Gate Bridge. Toen we erover reden brak de brug door de wolken heen en op de terugweg was de hele brug uit de mist. De stad nog steeds niet. We zaten dus grijnzend naar buiten te kijken en te genieten van de zon.  Op Union Square wat brood gehaald en deze op de kamer opgegeten. De kinderen slapen alweer. Morgen weer een dag.

1. Hebben jullie de eerste dag al veel gezien, en nu maar hopen op weer een goede nachtrust. En dan maandag de vrije dag. Groetjes Hans en Willy